Pharma EQ

A HUNGAROPHARMA segít zöldebbé varázsolni a gyógyszertárakat

A HUNGAROPHARMA számos szakmai programmal bizonyította már elkötelezettségét a hazai gyógyszerészet fejlesztése mellett. Most azonban egy igazán jövőbe tekitő projektet indít, fókuszában a környezetünk védelmével. Elsőként FÜZESI JUDIT kereskedelmi és marketing vezérigazgató helyettessel a program mögött álló filozófiáról, míg az interjú második felében VADOVICS EDINÁVAL, a GREENDEPENDENT INTÉZET szakmai vezetőjével a gyakorlati megvalósulásról beszélgettünk még az indulás előtt

Elsőre talán meglepő, hogy átfogó környezetvédelmi programot hirdet meg a Hungaropharma. Milyen megfontolások vezérelték a zöld irányba fordulást?

Úgy gondolom, nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mi csak akkor lehetünk sikeresek, ha partnereink is azok. Ám ehhez az is szükséges, hogy ne csak a korral haladjunk, hanem aktívan formáljuk a jövőt. Éppen ezért ajánlunk újabb és újabb sales- és marketingmegoldásokat, amelyek a fenntartható, sikeres üzleti modellel működő gyógyszertárakat célozzák. 2017-től kezdve nagy hangsúlyt fektetünk a társadalmi felelősségvállalásra. Egy átfogó CSR stratégiát indítottunk, melynek célja a gyógyszerészek helyzetbe hozása, képzése annak érdekében, hogy saját helyi közösségük vezetőivé válhassanak. Idén a fenntartható működés előmozdítása érdekében egy újabb területen fogunk jól használható eszközöket biztosítani a velünk kapcsolatban álló gyógyszertárak számára. Ezzel zöldebben tudnak működni vállalkozásaik, a gyógyszertárban dolgozók saját életüket is zöld alapelvek, értékek alapján tudják szervezni.

Miért foglalkozik mindezzel a Hungaropharma?

Mindamellett, hogy a zöldebb működés enyhíti a társadalmat és gazdaságot egyaránt feszítő környezeti problémákat, beruházás nélkül, a napi gyakorlat megváltoztatásával is komoly gazdasági megtakarítást eredményezhet a vállalkozás számára. A Hungaropharma pedig kész saját működésén is fejleszteni és példát mutatni partnereinek. A másik – kissé nehezebben megfogalmazható – célunk pedig nem más, mint elkerülni a ma egyre fokozódó klímahisztéria okozta szorongásokat, elébe menni a kialakuló pánikjelenségeknek azáltal, hogy mi magunk is aktív részese leszünk a környezetünk védelmének. Mindeközben el kell fogadnunk azt az alaptézist, hogy minden megtett lépés hasznos, minden megtakarított, feleslegesen fel nem használt energiával tettünk valamit a minket körülvevő világért.

A Hungaropharma kampányai mindig többet adnak, mint amit elsőre várnánk. Most is így készülnek?

Ahogyan azt partnereink már megszokhatták tőlünk, az Ökopatika kampányunk is több, egymásra épülő elemből áll össze egységes és maximális hatékonysággal működő egésszé. Elsőként a közösségi média lehetőségeit felhasználva, egy zárt Facebook-csoportot hoztunk létre, amihez a gyógyszerészek önkéntes alapon csatlakozhatnak. Itt egy-egy nagyobb „zöld” témakörre felfűzve folyamatosan frissülő gyakorlati tippeket mutatunk be, valamint ehhez kapcsolódóan havi rendszerességgel kihívásokat – játékokat, közös kalandokat – is meghirdetünk a zöldebb működés iránt elkötelezett gyógyszertárak számára.

Létrehoztuk az okopatika.hu weboldalt is, ahol megtalálják a kampány általános információit, az aktuális kihívásokat, lehetőségük van böngészni bevált jó gyakorlatok, azaz fenntarthatósági „best practice”-ek között is, de mindemellett elolvashatják a téma legfrissebb híreit, érdekességeit. Azok számára, akik szeretnének mélyebben is elmerülni abban, hogy hogyan lehet egy gyógyszertár még környezettudatosabb, kiscsoportos workshopok keretén belül biztosítunk lehetőséget az eszmecserére, a tapasztalatok megosztására.

Úgy tudjuk, a zöld szemlélet a cég életének is fontos része lesz, amit már a következő nagy rendezvényen, a március végén sorra kerülő grandEXPO-n is megtapasztalhatunk.

Idén számos környezettudatos, „öko” programelemmel készülünk a rendezvényre: ilyen például, hogy az expó a környezetvédelem jegyében szívószál- és műanyagmentes lesz. A HPH saját standja mind megjelenésében, mind az aktivitások tekintetében zölddé válik: a látogatók nálunk színes, ökotudatos játékokkal és ajándékokkal találkozhatnak majd, továbbá a grandEXPO 5. jubileumi születésnapján is visszaköszön majd néhány zöld programelem.

Ám az egyszeri alkalmon túl fontos, hogy a Hungaropharma a saját működésén is a környezetvédelem alapelveinek mentén kíván változtatni. Hosszabb ideje már minden fejlesztésünk egyik fő szempontja a fenntarthatóság biztosítása. Erre korábbról is tudok jó példákat mondani, ilyen volt néhány éve a számla és szállítólevél összevonása egyetlen dokumentummá, amit rövidesen a teljes papírmentesség jegyében az e-számla bevezetésével fejlesztünk tovább. Személy szerint nagyon fontosnak tartom a példamutatást és a megmérettetést is, ezért az év második felében logisztikai központjaink zöld auditját tervezzük, az eredményeket pedig közzétesszük.

Hogyan mutathatják meg a gyógyszertárak környezettudatos elköteleződésüket a vásárlóik felé?

Szakmai partnereinkkel közösen létrehozzuk az „Ökopatika” védjegyet, melyre a gyógyszertárak önkéntes alapon pályázhatnak, és egy egyszerűsített átvilágítást követően – amennyiben megfelelnek a feltételeknek – el is nyerhetik. Az átvilágítás során egy független szervezet a már meglévő jó gyakorlatokat, hiányosságokat és fejlődési lehetőségeket méri fel, majd egy beépített önértékelési modul segítségével a gyógyszertárak saját vállalásokat is megfogalmazhatnak az aktív zöldülés érdekében. Nekem már fontos, hogy fenntarthatóan működő boltból vásároljak, azt gondolom, hogy már most is, de a jövőben egészen biztosan piaci előnyt jelent majd, ha valaki egy környezettudatossági védjegyet viselhet.

Milyen előnyökkel járhat még a csatlakozás a partnerek számára?

Ökopatika programunk segít takarékosabban bánni a gyógyszertárak erőforrásaival, de más hozadéka is van. Itt arra gondolok, hogy a környezetbarát munkakörülmények biztosítása, a zöld értékek beépítése a mindennapokba javítja saját közérzetünket, és környezetünk egészét is pozitívan érinti. A fiatal generáció sokkal érzékenyebb a fenntarthatóságra, így komoly munkaerőmegtartó hatása is lehet. Végül pedig összetartó közösséget és szoros együttműködést ígérünk a programhoz csatlakozóknak. Hiszem azt, hogy a betérő betegek és vásárlók egyre jelentősebb hányadánál válhat az „Ökopatika” védjegy használata a gyógyszertár iránti lojalitás fokozásának fontos eszközévé.

Egy külső cég segíti a projektet, miért került sor a bevonásukra?

A Hungaropharma egy gyógyszer-nagykereskedő, mi ehhez értünk, igaz ehhez nagyon. A környezetünk védelme viszont olyan fontos és összetett téma, mely mellett mi, mint az egészségügy meghatározó szereplője nem mehetünk el szó nélkül. Nem szeretnénk csatlakozni a klímahisztériát kiváltó kommunikációs platformokhoz, de homokba sem dughatjuk a fejünket. Nagyon sokáig kerestük az együttműködő szakmai partnereket, akik hiteles és professzionális tanácsadásra alkalmasak, akik bevonásával mindannyian aktív részeseivé válhatunk környezetünk védelmének. Végül egy olyan szervezetre – a GreenDependent Intézetre - esett a választásunk, amelynek óriási tudása van a környezetvédelem terén, és jelentős tapasztalattal rendelkezik a helyi közösségek, vagy éppen a kis- és nagyvállalatokkal való együttműködés területén. Kommunikációs ügynökségként pedig a rendkívül sikeres #igyfigyelekrad adherenciakampány megalkotóját, a CauseArtot kértük fel.

Végül már csak azt kérdezzük: mikor indul a program?

A kampány februárban startol, és hosszú távra tervezünk vele. Elsőként arra fókuszálunk, hogy minél nagyobb közösséget tudjunk életre hívni. A különböző kommunikációs platformokon a lap megjelenésekor már elérhetőek tippjeink, tanácsaink, és hamarosan elstartol az „Öko-böjt” játékunk. A 2020-as húsvétra már környezettudatosan, együtt készülhetünk.

A GREENDEPENDENT INTÉZET 2011-BEN ALAKULT KÖZHASZNÚ SZERVEZET, KÜLDETÉSÜK A FENNTARTHATÓ ÉLETFORMÁK, TERMELÉSI MÓDSZEREK ÉS FOGYASZTÁSI SZOKÁSOK KUTATÁSA, KIALAKÍTÁSA ÉS TERJESZTÉSE. VADOVICS EDINA AZ INTÉZET SZAKMAI VEZETŐJE, KÖRNYEZETVÉDELMI MENEDZSER, TRÉNER, FENNTARTHATÓ ÉLETMÓD SZAKÉRTŐ VÁLASZOLT TOVÁBBI KÉRDÉSEINKRE.

Hogyan jött létre a kapcsolat a Hungaropharmával, és miben segítik majd az elképzeléseik megvalósítását?

A Hungaropharma a patikai és saját működést zöldítő programjához keresett együttműködő szakmai partnert, ami szerencsésen találkozott a GreenDependent Intézet tevékenységével és tapasztalatával. A közös munka során mi a szakmai tartalmat biztosítjuk a különböző programelemekhez, például a gyógyszertárak és dolgozóik számára összeállított, a patikai működést és a napi életmódot zöldítő tippek összeállításával, valamint kapcsolódó kihívások megalkotásával és értékelésével. Ezenkívül összeállítjuk a patikák egyszerű zöld auditját, melynek célja, hogy azonosítsuk a zöld működés terén már létező jó gyakorlatokat, és azokat a területeket, amelyekre figyelmet kell fordítani. Ezeket segítünk kiértékelni, de részt veszünk a Hungaropharma logisztikai központjainak zöld auditjaiban is, valamint cikkeket írunk és előadásokat tartunk a témában.

Mennyire terjed el a magyar nagyvállalatok körében a környezettudatos gondolkodás?

Bár az elmúlt években nőtt a nyitottság a környezettudatos működés iránt, még mindig kettős képet látunk: sok nagyvállalat működik nagyon komoly környezetbarát működési célokkal, tudatosan, mások mostanában kezdenek ilyen célokat megfogalmazni. A gyógyszer-kereskedelmi szaktorban a Hungaropharma ökopatika programja mindenképpen innovatív, egyedülálló és előremutató, jó példát mutat arra, hogy hogyan lehet partnereinket bevonni és támogatni a környezettudatos működésbe.

Mit tehet maga a Hungaropharma a saját zöldebb működése érdekében?

A program egyik részcélja ennek alapos felderítése, ennek érdekében azonosítjuk a már most is környezettudatosan működő megoldásokat, ezeket tudatossá tesszük, megerősítjük, cégen belül és kívül egyaránt kommunikáljuk. Természetesen feltárjuk azokat a pontokat is, ahol javítani kell, itt célokat tűzünk ki és közreműködünk ezek megvalósításában is.

A HPH elsősorban logisztikai folyamatai és irodai működése során tudja energiafelhasználását, ezzel karbonlábnyomát mérsékelni. Ez jelentheti például az irodák és a logisztikai központok villamos-, valamint fűtési célú energiafelhasználásának észszerűsítését, valamint a szállítás üzemanyag-felhasználásának mérséklését. Ezek a hatások ráadásul a partnerek bevonásával megtöbbszörözhetővé válnak.

Melyek lehetnek a legkönnyebben betartható környezettudatos változtatások, amelyeket már holnaptól elkezdhetünk, akár a patikákban is?

Számos ilyen van: például odafigyelhetünk a világítás és a számítógépek éjszakai, hétvégi lekapcsolására, de mérsékelhetjük egy-két fokkal a fűtést is. Használjuk takarékosan a vizet, takarítószereket és a papírt is, ezzel is védjük környezetünket. Egyéni szinten érdemes lehet környezetbarát, szezonális, helyi termékeket vásárolni, saját készítésű ételt fogyasztani, újrahasznosítható dobozban vinni magunkkal az ebédünket a munkahelyünkre, vagy saját kulacsot, termobögrét használni az italokhoz. A saját karbonlábnyomunkat csökkenthetjük, ha a kollégákkal autót megosztva megyünk dolgozni, a közösségi közlekedést használjuk vagy kerékpározunk.

Pharma EQ
https://www.hphlab.hu/./pages/hphlab/contents/article/228/pics/lead_original.jpg

A Pharma EQ további népszerű anyagai

Expedíció a gyógyszerészet varázslatos világába Ezúttal különleges kirándulásra invitáljuk Önöket egy különleges virtuális tárlatba, ahol a … Tovább olvasom + Ökopatika Zöld Könyv Az Ökopatika Zöld Könyvben - stílszerűen fogalmazva - a patikamérleg egyik serpenyőjébe tettük a … Tovább olvasom + Ökopatika: Martin hulladékgazdálkodási tippjei 2. ÖkosMesterünk, Martin, egy igazi "szemét" küldetésen vett részt, annak érdekében, hogy megmutassa, … Tovább olvasom + Ökopatika: Az egyszer használatos műanyagokról szóló (SUP) irányelvről ÖkosMesterünk, Martin elmagyarázza az egyszer használatos műanyagokról szóló (SUP) irányelv részleteit. Tovább olvasom +